Sanat tarihi H wöfflin

Started by Nommalorel, May 14, 2024, 09:49 AM

Previous topic - Next topic

Nommalorel

Resimler sonra eklenecek

H wöfflin'in sanat tarihinin temel prensipleri kitabını okudum ve resmin kendisine bakışım tamamen değişti. Önceden hareket etmeyen resimler hiç ilgi çekici gelmiyordu. Ama şimdi çok heyecanlı geliyor.

Elimden geldiğince öğrendiklerimi kitaptaki sıralamadan farklı ve kendi anladığım şekilde yazmaya çalışıcam.


Çizgisel ve Gölgesel

Çizgisel:

Çizgisel eserlerde gerçeklikten de öte bir gerçeklik yaratılmaya çalışılır. Bir objenin görünen veya hissedilen halinden çok kafada oluşan hali yansıtılmaya çalışılır. Sanki o objeyle vakit geçirmiş, çevresinden dolaşmış ve dokunmuşçasına bir bilgi aktarımı hedeflenir. Çizgisel eserlerde objenin tüm detayları olduğu gibi hatta olduğundan da öte bir detayla seyirciye aktarılmaya çalışılır. Tüm kırışıklıklar, tüm ifadeler, tüm ufak desenler. Her biri seyirciye gerçekten de öte bir varlıkla aktarılmaya çalışılır.

Gölgesel:

Gölgesel eserlerde ise daha çok seyirci gerçek hayatta o objeye baksa gördüğü şekilde hatta biraz daha o anda bakarkenki hissettiği şekilde yansıtılmaya çalışılır. Gerçeklik, kişide uyandırılmaya çalışılan perspektif ve his yolunda kırılmaya çalışılır. Herşey tam olarak belli değildir. Birçok yer birbirine karışır. Çizgisel eserlerden biraz daha gerçeğe benziyor olsa da yine tam olarak gerçeği hedeflemez.

Teklik ve Çokluk

Teklik:

Teklik yaratılmaya çalışılan eserlerde göz yönetimi tek bir odak noktasına doğru çekilmeye çalışılır. Resimde tek bir star vardır ve geri kalan tüm elementler bu stara hizmet eder. Bu eserler resmin tamamına uzaktan bakıldığında keyfi çıkarılabilir. Resmin etkisini ortaya koyabilmesi için tüm resmin görünerek tüm elementlerin ortak bir göz yönetiminde rol oynaması gerekir.

Çokluk:

Çokluk içeren eserlerde ise resimdeki her bir element ayrı ayrı bir detaya sahiptir ve her biri kendisine bakılmasını ister. Bu resimler yakından elementler teker teker incelenerek keyfine varılabilir. Bir tür kakafoni sahibidir bu eserler.

Yan yana ve Arka arkaya

Yan yana:

Yan yana dizilmiş eseler yine çizgisel eserlerde yapılmaya çalışılanı yapmaya çalışır ve o sırada sahnede her ne varsa onu en açık haliyle ortaya koymaya çalışır. Bir gizli saklı yoktur. Tüm elementler yan yana bir sıralamayla izleyicinin gözünden saklanmadan ekranda sıralanır.

Arka arkaya:

Arka arkaya dizilmiş eserler daha çok perspektiften yararlanır ve derinlik hissini ortaya koymaya çalışır. Bu eseler seyirciden birşeyleri gizleyebilir ve appeal' ı burada yakalamaya çalışır. Elementleri arka arkaya dizerek, perspektifte sıralayarak, bazı kısımları gizleyerek izleyicinin dikkatini çekmeye çalışır.

Kapalı form ve Açık form

Kapalı form:

Kapalı form kısaca dikeyler ve yataylar ile bakılan objenin etrafının kapatılması ve gözün sakince resimde dolaşmasını sağlamaya çalışır.

Açık form:

Açık form ise her türlü açı ve kadrajı kullanarak izleyicinin gözünü resimde bir hareket oluşturuyormuşçasına oynatmayı amaçlar. Hatta bazı eseler kadrajı objeyi çevrelemeyecek şekilde seçerek resmin çerçevesini de harekete dahil etmeye çalışır.

Principles of art history: the problem of the development of style in later art


Dosyalarıma ulaşmak isterseniz:

Soulseek: ommalorel
GigaTribe: Nommalorel